کاربر گرامی  خوش آمدید ... ( ورود | ثبت نام     )

انواع پورت در لپ تاپ ها





 

DisplayPort

 

استفاده از دیس‌پلی‌ پورت در لپ تاپ ‌ها چندان مرسوم نیست و غالبا از دو پورت VGA و HDMI برای خروجی تصویر استفاده می‌شود با این حال در برخی دستگاه‌ها این درگاه هم بکار رفته است. خروجی DisplayPort برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا به تلویزیون‌های HD است و نسبت به پورت‌های دیگر اندازه کوچک‌تری دارد. از امتیازات این پورت می‌توان به پهنای باند بالا و انتقال صدا به همراه تصویر اشاره کرد. لپ‌تاپ‌های مجهز به DisplayPort دارای قیمت بالایی هستند و فقط در برخی مدل‌های خاص استفاده می‌شود.

Modem

 

این پورت محل اتصال کانکتور RJ-11 یا همان کانکتور معمول تلفن‌های ثابت است و لپ‌تاپ‌ها از طریق آن امکان برقراری ارتباط با اینترنت را پیدا می‌کنند. پورت‌ مودم از پنج سال پیش که شبکه وایرلس و کابلی به عنوان استاندارد اصلی ارتباط با شبکه شناخته شدند در لپ‌تاپ‌ها استفاده نمی‌شود. به جای این پورت می‌توان از مودم‌های اکسترنال استفاده کرد که از طریق درگاه USB به دستگاه وصل می‌شوند.

Ethernet

 

پورت LAN یا اترنت یا RJ-45 برای ارتباط لپ‌تاپ با شبکه کابلی استفاده می‌شود و پهنای باند آن در مدل‌های امروزی یک گیگابیت بر ثانیه است. در گذشته این پورت رواج زیادی داشت و امروزه هم غیر از برخی اولترابوک‌ها که به دلیل ضخامت اندک از پورت LAN‌ استفاده نمی‌کنند در تمام لپ‌تاپ‌ها کاربرد دارد با این حال شبکه وایرلس استفاده از این درگاه را کاهش داده است. مدل‌های پیشین LAN دارای سرعت صد مگابیت بر ثانیه بودند و یکی از دلایل محبوبیت این درگاه، ارایه یک شبکه پایدار با سرعت ثابت است.

VGA

 

درگاه تصویری VGA یکی از استانداردهای رایج برای لپ‌تاپ‌ها است و غیر از برخی اولترابوک‌ها در تمام لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود. این درگاه برای انتقال تصویر به صورت آنالوگ بکار می رود. از طریق این درگاه می‌توان انواع نمایشگرها مانند مانیتور، تلویزیون و پروژکتور را به لپ‌تاپ متصل کرد. از این درگاه فقط می‌تواند تصویر را انتقال داد به دلیل وجود این درگاه در اغلب مانیتورها، کاربرد زیادی برای افزایش وسعت دسکتاپ روی مانیتور دارد.

S-Video


یکی دیگر از پورت‌های منسوخ شده در لپ‌تاپ‌ها، درگاه S-Video است. مدل‌های قدیمی برای ارتباط با وسایل تصویری از این پورت استفاده می‌کردند و تا مدت‌ها به عنوان تنها گزینه برای ارتباط لپ‌تاپ با وسایلی مثل تلویزیون، پروژکتور و پخش‌کننده‌های DVD‌ بود. این درگاه از یک ورودی با هفت پین پشتیبانی می‌کند و روش انتقال داده ها در آن به صورت آنالوگ است. پورت S-Video نسخه های دیگری هم دارد که دارای چهار و ۹ پین هستند ولی مدل هفت پین آن در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شد.



HDMI


این درگاه می‌تواند صدا و تصویر را به صورت همزمان انتقال دهد و پهنای باند آن در مقایسه با پورت‌های آنالوگ بیشتر است در نتیجه گزینه مناسبی برای ارسال تصاویر در وضوح و کیفیت بالا است.. این درگاه در دو سایز کوچک و بزرگ تولید می‌شود و لپ‌تاپ‌ها معمولا از سایز بزرگ استفاده می‌کنند.

USB


USB: این پورت مخفف Universal Serial Bus می باشد که توسط یک گروه از کمپانی های پیشرو در زمینه کامپیوتر و صنایع الکترونیکیطراحی شده است به این گروه اصطلاحا Forum گفته می شود اجزای تشکیل دهنده این گروه شامل شرکت هایی از جمله IBM - HP-APPLE هستند. که تحت پیاده سازی USB یا (IF- USB) نامیده می شوند.

 

eSATA


این درگاه برای ارتباط تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات مثل هارددیسک استفاده می‌شود و کارایی آن همانند پورت‌های ساتا در رایانه‌های رومیزی است. پهنای باند درگاه نسل دوم ساتا معادل ۳ گیگابیت بر ثانیه است که می‌توان آن را ۳ برابر USB اعلام کرد. مهمترین مشکل eSATA این است که برخلاف USB نمی‌تواند برق مورد نیاز درایو را تامین کند و برای استفاده از آن باید از یک کابل اضافی USB فقط برای تامین انرژی استفاده کرد.

Headphone/Microphone


این درگاه‌ها برای ارتباط با هدفون یا میکروفون بکار می‌روند. البته لپ‌تاپ‌های امروزی همگی دارای اسپیکر و میکروفون روی بدنه هستند با این حال این دو درگاه می‌توانند توانایی اختصاصی را برای ارتباط با وسایل جانبی مانند اسپیکرهای بزرگ‌تر یا میکروفون‌های حرفه‌ای فراهم کنند. برخی از لپ‌تاپ‌ها دارای یک جک با سه بخش هستند و امکان اتصال هدست به آنها وجود دارد و برخی دیگر نیز تنها از هدفون پشتیبانی می‌کنند و ورودی میکروفون ندارند.

Memory Card Reader


کارت‌خوان یا رم ریدر در لپ‌تاپ‌ها وظیفه ارتباط دستگاه با کارت‌های حافظه‌ را بر عهده دارد و معمولا یک کارت‌خوان می‌تواند از چندین استاندارد حافظه پشتیبانی کند. از طریق این بخش می‌توان کارت حافظه دوربین یا تلفن همراه را بطور مستقیم به لپ‌تاپ وصل و محتویات آن را مشاهده کرد.. از انواع کارت‌ حافظه سازگار با این قسمت می‌توان به SD، MMC و MS اشاره کرد.

FireWire


پورت‌های فایروایر یا ۱۳۹۴ توسط اپل توسعه پیدا کردند و دو نسخه از آنها به نام‌های فایروایر ۴۰۰ و ۸۰۰ به عنوان جایگزین‌های درگاه USB‌ مطرح شدند. با این حال فایروایر توفیق چندانی در حذف USB نداشت و کاربرد آن به تجهیزات تصویری محدود شد. پورت فایروایر ۴۰۰ تا چندی قبل در لپ‌تاپ‌های سری مالتی‌مدیا مورد توجه بود ولی مدت‌ها است که فقط در برخی محصولات اپل مانند مک‌بوک‌ها دیده می‌شوند. دوربین‌ها، اسکنرها و برخی دیگر از تجهیزات تصویری هنوز هم پورت فایروایر را به عنوان یکی از روش‌های اصلی ارتباط با کامپیوتر همراه دارند.

ExpressCard

 

ورودی PCI Express یا ExpressCard محفظه‌ای است که می‌توان کارت‌های توسعه را در آن قرار داد. دلیل نام توسعه این است که این کارت‌ها یکی از قابلیت‌های لپ‌تاپ را توسعه می‌دهند و در مدل‌های قدیمی که محدودیت‌های زیادی داشتند حضور آنها یک امتیاز برای لپ‌تاپ بود. کارت‌های توسعه تنوع زیادی دارند و از میان آنها می‌توان به کارت شبکه، کارت صدا، گیرنده تلویزیون، افزایش‌دهنده تعداد درگاه USB و حتی کاربردهای امنیتی مثل تشخیص کارت هوشمند اشاره کرد. اکسپرس کارت‌ تا مدتی پیش یکی از درگاه‌های رایج در لپ‌تاپ‌ها بود.

Thunderbolt


تاندربولت روی سوکت مینی DisplayPort نصب می‌شود و در اواخر سال ۲۰۱۱ بطور رسمی وارد مک‌بوک‌های اپل شد. تاندربولت که با کد لایت‌پیک معرفی شده است می‌تواند از طریق رشته های مسی با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و از طریق فیبرهای نوری با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیده داده‌ها را منتقل کند. این پورت در لپ‌تاپ‌ها عمومی شده و می‌توان از طریق آن تجهیزاتی مثل کارت گرافیکی را به لپ‌تاپ اضافه کرد.




eSATA

 

این درگاه برای ارتباط تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات مثل هارددیسک استفاده می‌شود و کارایی آن همانند پورت‌های ساتا در رایانه‌های رومیزی است. پهنای باند درگاه نسل دوم ساتا معادل ۳ گیگابیت بر ثانیه است که می‌توان آن را ۳ برابر USB اعلام کرد. مهمترین مشکل eSATA این است که برخلاف USB نمی‌تواند برق مورد نیاز درایو را تامین کند و برای استفاده از آن باید از یک کابل اضافی USB فقط برای تامین انرژی استفاده کرد.


0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان