کاربر گرامی  خوش آمدید ... ( ورود | ثبت نام     )
آموزشی
  • 124
  • 8832 مرتبه
انواع جوهر پرینتر را بهتر بشناسیم

انواع جوهر پرینتر را بهتر بشناسیم

پنج شنبه 11 مهر 1398

انواع جوهر پرینتر را بهتر بشناسیم  

 

جوهر پرینتر چیست؟

جوهر پرینتر که در کارتریج پرینترهای جوهرافشان بکار می رود، مایعی رنگی است که با رنگ یا با رنگدانه درست می شود. در پرینتر های جوهرافشان قطرات بسیار ریز جوهر از نازل پرینتر روی کاغذ خارج می گردد. نازل را می توان بعنوان شیلنگ کوچکی تصور کرد که در هر ثانیه هزاران بار قطع و وصل می گردد. نرم افزار های چاپگر های حرفه ای و پیچیده، کنترل نازل را برعهده دارند و جریان جوهر را طبق الگوهای دقیقی تنظیم  می کنند. دو طبقه بندی کلی در پرینترهای جوهر افشان وجود دارد، یکی مبتنی بر رنگ و دیگری مبتنی بر رنگدانه. -انواع مبتنی بر رنگ شامل محلول رنگ می باشد. – از سوی دیگر جوهر های رنگدانه ای، پودر فوق العاده ریزی می باشند که در مایع معلق شده است.

صفحه خرید انواع جوهر پرینتر های جوهرافشان


 تونر پرینتر چیست؟

تونر پودری است که در کلیه ماشین های چاپ لیزری مانند پرینتر و دستگاههای فتوکپی مورد استفاده قرار می گیرد.درگذشته ترکیبات تونر شامل نمک،کربن و  اکسیدآهن بوده است. اما امروزه برای  بالابردن کیفیت پرینت وکپی، کربن ذوب شده را با پلیمر به کار میبرند. تکنولوژی پرینترهای لیزری امری ساده نمی باشد. چرا که تونر همانند جوهرافشان ها به کاغذ نچسبیده است. تونر ها اغلب از جنس پلی استر بسیار زیر می باشد که در واقع از انواع پلاستیک است. پلی استر می تواند الکتریسته ساکن را در خود نگه دارد و سپس جذب هرچیزی که داری بار مخالف است گردد. در این نوع پرینترها، با استفاده از لیزر یک الگوی الکترواستاتیک از تصاویر مورد نظر روی یک درام فلزی دوار ساخته می شود که دارای شارژ الکتریکی می باشد. کارتریج وظیفه پخش تونر روی درام را دارد، اما همانطور که بیان شد، تونر فقط به نقاط باردار درام می چسبد. همچنین پرینتر، کاغذ را نیز به هنگام عبور از دستگاه باردار می کند و با عبور از روی درام، تونر بطور دقیق روی کاغذ نقش می بندد. در مرحله آخر، با استفاده از فیوزینگ داغ، پلی استر ذوب شده و روی محل خود ثابت می گردد.


 

 انواع جوهر پرینتر جوهر افشان


 جوهر Dye Base :جوهرهای Dye Base به علت قیمت پایین و استفاده راحت، پر مصرف ترین جوهرها برای پرینترهای خانگی می باشند، اصلی ترین مشکل این جوهرها مقاوت و پایداری کم آنها نسبت به نور می باشد.


جوهر Pigment Baseجوهرهای Pigment Base از ذرات جامدِ رنگیِ کوچک و یک حلال تشکیل شده شده اند، فرآیند تولید این جوهر ها پیچیده است و نیازمند کنترل دقیق میباشد در نتیجه باعث شده تا بسیاری از تولید کنندگان از تولید این جوهر ها صرف نظر کنند.


 جوهر Sublimation: یکی از ویژگی های این جوهر ها این است که در مجاورت گرما از حالت جامد به گاز تبدیل میشوند، از این جوهر ها در چاپ تصاویر بر روی اشیا استفاده میشود، برای این کار ابتدا تصویر با استفاده از این جوهر روی کاغذ مخصوصی چاپ می شود، سپس تصویر چاپ شده روی شی مورد نظر مانند لیوان یا بشقاب (شی باید دارای یک پوشش مخصوص باشد) قرار داده می شود، در مرحله نهایی تصویر توسط یک پرس حرارتی منتقل می شود. تصویر توسط گرما و فشار روی جسم و وسیله مورد نظر منتقل میشود در نتیجه استفاده از یک لایه محافظتی روی تصویر باعث
میشود که تصویر ماندگاری طولانی داشته باشد.


 جوهر Fluorescent: این جوهرها توسط مواد فلوئورسنت تولید شده اند. تصاویری که توسط این جوهرها چاپ میشود در ظاهر با جوهر های معمولی تفاوتی ندارند فقط این جوهر ها با قرار گرفتن در برابر تابش اشعه ی ماورابنفش میدرخشند. اشعه مورد نیاز برای روشن کردن این جوهرها از نوع UVA یا Black Light می باشد که برای انسان خطری ندارند. (این اشعه در حشره کش ها و دستگاه های تست اسکناس نیز استفاده
می شود.) با استفاده از این جوهر ها میشود تصاویر زیبایی خلق کرد همچنین میتوان از آنها در طراحی دکوراسیون های داخلی استفاده نمود.


جوهر نامرئی: این جوهرها شبیه جوهرهای فلوئورسنت می باشند. تفاوت آنها در این است که این جوهر در نور معمولی دیده نمیشود فقط در صورتی که در برابر تابش اشعه ی ماورابنفش قرار بگیرد مشاهده میشود، این جوهر به طور تخصصی در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار میگیرد.


جوهرهای هنری: خیلی از هنرمندان از طیفِ رنگی محدودِ رنگ خاکستری در لابراتور و پرینترها، در چاپ تصاویر سیاه و سفید شاکی هستند. منتها این جوهر ها دارای چندین طیف خاکستری برای خلق تصاویر سیاه و سفید هستند.

 


محلولهای بازکننده هد: می توان این محلول را درون کارتریجهای قابل شارژ ریخته و توسط خود پرینتر هدهای دستگاه را تمیز کرد و یا اینکه مستقیماً این محلول را توسط سرنگ در هدها تزریق نمود.

 

جوهر مایع (Liquid Ink)

به طور معمول پرینترهای جوهر افشان از جوهر مایع استفاده می کنند. تصاویر پرینترهایی که از جوهر مایع استفاده میکنند از وضوح و شفافیت بیشتری برخوردار هستند به همین دلیل گزینه مناسب تری برای چاپ عکس، تصاویر و کارهای گرافیکی هستند.


انواع جوهر مایع:

Dye-Based : این جوهرها بسیار مقرون به صرفه هستند ولی به مرور زمان در معرض نور و آفتاب کم رنگ تر میشود به این دلیل که این جوهرها شفاف و ترنسپرت هستند و محصول چاپ شده توسط این جوهرها رنگ شفاف و روشن تری نسبت به باقی جوهرها دارند. یکی از مزیت های این جوهرها این است که بلافاصه خشک میشوند و احتمال خراب شدن و دست خوردن تصاویر چاپ شده توسط این جوهرها بسیارکم است. این جوهر دارای ساختار ملکولی بسیار کوچکی هستند که باعث شده به سرعت در کاغذ جذب شوند و پراکندگی رنگ بسیار کمی داشته باشند. با این حال در صورت برخورد با آب  یا یک محیط رطوبتی ملکول ها باعث لکه دار شدن چاپ میشوند.


Dye-sublimation: جوهر Sublimation (تصعیدی) از دسته جوهرهای بر پایه دای هستند که با تکنولوژی حرارتی بر روی صفحه چاپ (از هر نوعی: پلاستیک، کاغذ، پوستر و …) انتقال پیدا می کنند. واژه سابلیمیشن اولین بار به دلیل یک باور غلط مطرح شد که جوهر های دای می توانند مستقیماً بدون رفتن به حالت مایع، از حالت جامد به گاز تبدیل شوند که با انجام این فرآیند و تبدیل شدن جزئی دای به مایع (dye-diffusion)، این ادعا به کلی رد شد. تفاوت اصلی این جوهر ها با جوهر دای معمولی *شفاف نبودن* آنها است. سابلیمیشن نور را از خود عبور نمی دهد و این خصوصیت باعث ماندگاری چاپ بر پایه ساب در مقابل نور است. اکثر پرینترهای حرفه ای  و مصرفی دای سابلیمیشن برای تولید عکس، کارت شناسایی، لباس، و… طراحی شده اند.

جوهر سابلیمیشن علاوه بر چابگرهای مخصوص خود، در چاپگرهایی با هد  Epson نیز قابل استفاده هستند. زیرا هد چاپگر اپسون پیزوالکتریک (لرزشی) است اما هد چاپگرهایی مانند HP یا Canon ترمال (حرارتی) است. و به علت حساس بودن جوهر سابلیمیشن به حرارت، استفاده از این جوهر در پرینترهایی با هد حرارتی باعث خشک شدن سریع جوهر در هد می شود.

خرید جوهر سابلیمیشن


 Pigment-Base: این جوهرها در مقایسه با دای از برتری های فراوانی برخوردار است. مخصوصا اینکه ضد آب هستند این جوهر دانه های کوچکی روی کاغذ قرار میدهد و همچنین و در مقابل کمرنگ شدن بسیار مقاوم تر اند و دوام بالایی دارد ولی به مراتب نسبت به جوهر های دای هم قیمت بالاتری دارند. جوهر های دای پس از چند روز کمرنگ میشوند، اما جوهر های pigment بسته به نوع کاغذ مصرفی، تا ۱۰۰ سال هم میتوانند دوام داشته باشند.

 

انواع جوهرها:


الف – جوهر سالونت (Solvent ink):

جوهرهای مناسب برای چاپ انواع بنر فلکسی، استیکر، وینیل، مش، پی وی سی و . . . با کیفیت و ماندگاری مطلوب


ب – جوهر اکوسالونت
(ECO-Solvent)

این نوع جوهرها بوی بسیار کمی دارند و به لحاظ زیست محیطی و تاثیر بخارات آن روی بدن انسان نسبت به جوهر سالونت برتری دارند. جوهرهای اکوسالونت برای مدلهای مختلفی از هد اپسون، مناسب و قابل استفاده می باشند. این جوهرها برای چاپ استیکر، وینیل، بنر، پی وی سی و کاغذ دیواری ایده آل هستند.


ج – جوهر سابلیمیشن (Sublimation): از جوهرهای پرکاربرد در صنعت چاپ است که برای چاپ پارچه های پلی استر دار و همینطور چاپ اجسام سخت ( کاشی و سرامیک، لیوان و بشقاب، چوب و فلز و . . .)  کاربردهای فراوانی دارد.

د – جوهر راکتیو و اسید : برای چاپ مستقیم روی پارچه های سلولزی و طبیعی از این نوع جوهرها استفاده می شود.


ه – جوهر یووی (UV INK):جوهر یووی برای چاپ مستقیم جوهرافشان روی اجسام مسطح (چوب، شیشه، فلز و . . ) و همینطور مدیاهای رول ( استیکر، وینیل و . . .) بسیار مناسب و ایده آل است. چاپ توسط دستگاه های چاپ مستقیم یووی انجام شده و به لحاظ دوام نیز از سایر جوهرها، ماندگاری بیشتری را بویژه در فضای بیرونی دارد.

 

و – محلول شستشوی هد (SOLVENT Solution): جهت پاک کردن و شستشوی نازلها، بایستی از “حلال شستشوی هد” استفاده نمود. برای هر یک از انواع جوهر، حلال متناسب با آن  بکار می رود.


تونر چیست ؟ تونر پودر بسیار ریزی است که ترکیبات اصلی آن پودر کربن، پلیمرهای خاص ،پلی‌استر، رزین و اکسیدآهن می‌باشد که پودر کربن بیش‌ترین ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آن است و در کارتریج پرینترهای لیزری بکار برده می شود. تونر در پرینترهای لیزریِ رنگی عبارت از مشکی، آبی، زرد و قرمز است. ترکیبات تشکیل‌ دهنده‌ی تونر در محصولات هر شرکت و کارخانه‌‌ی سازنده‌‌ی آن می‌تواند متفاوت باشد. از طرف دیگر باید توجه داشت که در هر پرینتری نمی‌توان از هر نوع تونری استفاده کرد. تکنولوژی پرینترهای لیزری امری ساده نمی باشد. چرا که تونر همانند جوهرافشان ها به کاغذ نچسبیده است. تونر ها اغلب از جنس پلی استر بسیار زیر می باشد که در واقع از انواع پلاستیک است. پلی استر می تواند الکتریسته ساکن را در خود نگه دارد و سپس جذب هرچیزی که داری بار مخالف است گردد. در این نوع پرینترها، با استفاده از لیزر یک الگوی الکترواستاتیک از تصاویر مورد نظر روی یک درام فلزی دوار ساخته می شود که دارای شارژ الکتریکی می باشد. کارتریج وظیفه پخش تونر روی درام را دارد، اما همانطور که بیان شد، تونر فقط به نقاط باردار درام می چسبد. همچنین پرینتر، کاغذ را نیز به هنگام عبور از دستگاه باردار می کند و با عبور از روی درام، تونر بطور دقیق روی کاغذ نقش می بندد. در مرحله آخر، با استفاده از فیوزینگ داغ، پلی استر ذوب شده و روی محل خود ثابت می گردد. نکته‌ی مهم در کیفیت پودر تونر، کوچک بودن ذرات تشکیل‌ دهنده‌ی آن می‌باشد. هر قدر ذرات پودر تونر کوچک‌تر باشند کیفیت چاپ بهتر خواهد بود، به همین دلیل کارخانه‌های سازنده‌ی تونر، برای افزایش کیفیت چاپ، ذرات تونرِ تولیدی خود را از ۱۶ میکرون به حدود  ۸ میکرون رسانده‌اند. اساس این شیوه بر روش “امولاسیون” استوار است.

 

 کاتریج :  کاتریج یا کارتریج محفظه ایی هست که در آن پودر تونر(جوهر چاچ) نگهداری میشود. پرینترهای لیزری دارای محفظه های کاتریج هستند. کاتریج این پرینترها از دئ قسمت تشکیل شده است:

تونر (پودر) جوهر پرینتر

درام : در پرینترهای لیزری انتقال دستورات چاپ بر روی صفحه کاغذ توسط این دو بخش اتفاق می افتد. این دو قسمت یا به صورت مجزا و یا پهلوی هم در پرینترها قرارمیگیرند. در پرینترهای لیزریِ سیا‌ه‌ و‌ سفید، تونر و درام اکثراً پهلوی هم هستند.


تونر یا جوهر؟ کدام نوع از پرینتر را انتخاب کنیم؟ *پرینترهای جوهرافشان نیازمند کارتریج های جوهر می باشند که اکثرا در رنگ های مشکی، آبی، زرد و قرمز هستند و با خالی شدن هر کدام باید آنها را تعویض کرد. بیشتر پرینتر های لیزری، مخصوصا مدل های غیر گران آنها، تک رنگ هستند. هنگامی که تونر مشکی رنگ آن تمام شد، می بایست یکی دیگر بجای آن قرار داد. اما در انواع گرانتر رنگی آنها باید برای هرکدام از رنگ ها یک کارتریج جداگانه قرار گیرد. اما ارزان ترین انواع پرینترهای لیزری بیشتر از صد دلار قیمت دارند و تنها یک رنگ هم دارند. همچنین قیمت انواع رنگی آنها هم حداقل دو برابر تک رنگ هاست و هزینه تونر های آنها هم خیلی بیشتر جوهر های پرینتر جوهر افشان است. جالب است بدانید که هرچند تونرها همیشه از جوهرها گران ترند، اما عمر کارتریج لیزری (کارتریج تونر) طولانی تر از کارتریج جوهرافشان است. بسته به نوع استفاده شما معلوم میگردد که چه نوع پرینتری برای شما مقرون به صرفه تر است. اگر استفاده ی شما به اندازه ی چند صد برگه در سال است پرینتر جوهرافشان میتواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد ولی اگر استفاده ی شما حدوداً چند هزار صفحه در سال است پرینتر های لیزری برای شما مقرون به صرفه تر خواهد بود. همچنین نوع شغل شما هم عامل تعیین کننده ایی در انتخاب نوع پرینتر شما می باشد. اگر شما نیازمند یک پرینتر برای چاپ تصویر و متن هستید، پرینتر جوهرافشان گزینه مناسب تری خواهد بود. اما اگر بیشتر هدفِ استفاده فقط چاپ نوشته و متن می باشد پرینتر لیزری بهترین گزینه ی است به این دلیل که ۲۰-۳۰ صفحه در دقیقه میتواند چاپ کند که حدود دو تا سه برابر سریع تر از انواع جوهر افشان می باشد، همچنین متن چاپ شده نیز کیفیت بالاتری نسبت به جوهر افشان ها دارد. در نهایت برای انتخاب پرینتر مناسب برای استفاده خود بهتر است که اول از نیازهای خود آگاهی داشته باشید.

 

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان