کاربر گرامی  خوش آمدید ... ( ورود | ثبت نام     )

 

برتري هاي و مقایسه  SSD با HDD


Solid state drive vs Hard disk drive

 

           

Hard Disk Drive or HDD                                 PCI-E , DRAM , and NAND based SSD                                                                                
                                                                                                 

برتری های اس اس دی نسبت به هارد دیسک چیست؟ در این مقاله سعی داریم تا شما را بیشتر با تکنولوژی روز ابزارهای ذخیره سازی، یعنی اس اس دی (SSD) آشنا کنیم و برتری های  درایو حالت جامد که به اشتباه هارد اس اس دی گفته می شود را نسبت به HDD یا همان هارد دیسک بررسی می نماییم.

با مقایسه SSD با HDD ، اولین نکته حائز اهمیت عدم استفاده از قطعات متحرک مکانيکي در توليد SSD است که برتري هاي زير را براي اين محصول فراهم مي کند :

دسترسي سريع

هاردهاي مغناطيسي بر خلاف SSD ها براي دسترسي به اطلاعات نيازمند بالارفتن سرعت چرخش ديسک ها و تعويض Head خواننده مي باشد.

 

مقایسه SSD با  HDD

SSD  ها براي خواندن اطلاعات به هيچ کدام از عمليات هاي بالا نيازمند نيستند و توانايي دسترسي مستقيم تصادفي به اطلاعات را دارند. در نتيجه سرعت بارگذاري سيستم عامل و دسترسي به داده ها در آنها بسيار بالاست.

 

 

مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه

 SSD ها ضربه و لرزش تا  G1500 را تحمل مي کنند و حتي در حين لرزش وقفه اي در عمليات شان ايجاد نمي شود ولي  HDD ها نهايتا تا G900  شوک را تحمل مي کنند و به دليل داشتن قطعات متحرک در حين لرزش ممکن است عمليات را متوقف کنند. اين به معناي مقاومت 1.6 برابر در مقابل ضربه است که SSD ها را براي نوت بوک بسيار مناسب مي نمايد .(لازم به ذکر است که به SSD هاي مخصوص نوت بوک mSATA SSD گفته مي شود و سري           SX300 از اين نوع محصوب مي شود که در تصویر زیر مشاهده میشود.)


 

مصرف انرژي کمتر و توليد گرماي کمتر

SSD  ها 20 درصد انرژی کمتر از HDD ها مصرف مي کنند و کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر باطری دستگاه از دیگر برتریSSD  ها نسبت به HDD   ها است.هارد مغناطيسي در حالت بيکاري بيش از 4 وات و SSD  کمتر از 0.5 وات انرژي مصرف مي کنند . در حالت پر کاري اين رقم در هارد مغناطيسي به 6 و در SSD کمتر از 2 مي رسد. SSD  ها گرماي کمتري نيز در حين کار توليد مي کنند .

قابليت اطمينان بالا

مقياس اندازه گيري مقاومت ابزارهاي ذخيره سازي اطلاعات MTBF مخفف Mean Time Between Failures به معناي ميانگين زمان خرابي مي باشد.زمان خرابي SSD ها 1.2 ميليون ساعت و هاردهاي مغناطيسي به دليل داشتن قطعات مکانيکي 600 هزار ساعت تخمين زده شده است.

 

عدم توليد صدا

هاردهاي مغناطيسي در حين کار 24 db  صدا توليد مي کنند ولي هاردهاي
 SSD
هيچ توليد صدايي در هنگام کار ندارند.

 

وزن کمتر

 SSD هاي نوت بوک يک پنجم هاردهاي مغناطيسي نوت بوک ها وزن دارند. يک درايو جامد 80 گرم و يک ديسک سخت 750 گرم وزن دارد. و در عين حال حجم کمتري نيز دارند.

 

تحمل گرما و سرما

دماي عملياتي هاردهاي مغناطيسي نوت بوک از 5 تا 55 درجه سلسيوس و دماي عملياتي SSD هاي نوت بوک از 0 تا 70 درجه سلسيوس است.

 

جدول بررسی سریع:

 

 

 

 

 

 

 

 

0
ثبت سفارش
تعداد
عنوان